Ett boutiquehotell i Visby byggde om reception, bar och 18 badrum med terrazzo. Projektet pågick under lågsäsong med begränsad tid och lågt tolerans för damm. Här är vad vi lärde oss.


Viktigaste lärdomarna
- Prefabricerade stålmoduler och maxmått i beställningen gjorde att receptionen kunde monteras genom trånga passager.
- Dubbla impregneringar och lösa mässingsskydd behövdes i baren för att tåla citrus och tonicspår.
- Logistikplanen för uttjänta skivor och utbildningen av städteamet räddade 18 badrum från gulnande ytor.
Reception och concierge-disk
Toppskivan (30 mm) fick ett doldt kabelmagasin i bakkant och en glasinfattning. Vi monterade allt på prefabricerade stålmoduler för att kunna lyfta in genom en trång dörr. Lärdom: skriv in maxmått i beställningen – här var 2 400 mm det längsta som fick plats i hissen. Terrazzo gav direkt den tyngd ägaren ville åt, men det krävde neoprenlist under hela fronten så att golvvärmens rörelser inte spjälkade kanterna.
Bar och lounge
Hotellet serverar frukost och kvällsdrinkar. Vi valde 30 mm topp med radie 5 mm mot gästerna och integrerad brunn för spill. Efter ett halvår upptäckte personalen att citrus och tonic gav matta partier. Lösning: dubbla impregneringslager var tredje månad och tydlig instruktion att bartenders alltid lägger drinkunderlägg. Vi monterade även ett löst skydd i massiv mässing på den mest utsatta delen – estetiskt plus funktion.
Badrum
18 badrum fick 20 mm terrazzo med integrerat tvättställ och uppvikta hyllor. Montage skedde på natten för att inte störa gäster. Viktig lärdom: planera logistik för uttjänta skivor – allt måste bäras genom korridorer utan att slå sönder redan färdiga väggar. Efter driftstart insåg vi att städpersonalen använde klorinbaserade medel, vilket gav gulnande yta kring avlopp. Efter utbildning och byte till pH-neutralt medel försvann problemet.
Sammanfattning: terrazzo lyfte hotellets känsla och är fortfarande i toppskick, men bara tack vare tydliga rutiner och att projektledaren vågade säga nej till “snabba” genvägar. Tar du med den här fallstudien i dina möten förstår kunden att materialet kräver disciplin – och att vi levererar den ärligheten från början.
