En 120-platsers restaurang i Stockholm (öppet lunch + kväll, 6 dagar i veckan) bytte från kompaktlaminat till terrazzo i bardisk, pass och dessertstation. Vi följde projektet från ritning till 12 månader drift.


Snabba lärdomar från 12 månader
- Gummimattor och dokumenterade rutiner gjorde att bardisken klarade slag utan djupa skador.
- Passet behövde glasfiberarmering och temperaturavlastning för att inte spricka under värmelamporna.
- Dessertstationen krävde tidsstyrd rengöring – smörkräm lämnade annars mörka fläckar över natten.
Bardisk – front of house
Topp: 30 mm terrazzo på stålram, frontpanel i 20 mm med frästa spår. Överytan har droppnäsa och integrerats med rostfria isbrunnar. Vi angav att glas och shakerstation skulle ha gummimattor – annars spricker ytan av slag. Efter ett år syns lätt patina men inga djupa skador. Service: daglig avtorkning + kvartalsvis slipning av synliga slag.
Pass och värmezon
Här pressades materialet hårdast. Två värmelampor riktades ned mot skivan, vilket gav temperaturchocker. Vi installerade därför keramiska distanser och släppte in friskluft från undersidan. Rekommenderad tjocklek var 30 mm men vi kompletterade med glasfiberarmering för att hindra sprickor. En spricka uppstod ändå efter sex månader när en GN-kant slog i framkant. Åtgärd: slip, spackel, ny impregnering. Kostnad ca 4 000 kr – betydligt lägre än att byta hela modulen.
Dessertstation och disk
Den “lugna” zonen klarade sig bäst. 20 mm toppar med integrerade kyldiskar fungerar fortfarande, men vi lärde oss att bakverk med smörkräm lämnar fettränder om de inte tas bort direkt. Personalen fick en checklista med tidsgräns: alla fläckar torkas inom 10 minuter, annars ring städ. När rutinen föll mellan skift uppstod två mörka fläckar som slipades bort.
Slutsats: terrazzo levererar premiumkänsla i restaurang, men bara om du kombinerar den med tydliga serviceavtal. Låt den som ansvarar för drift skriva under samma dokument som montören – då vet alla att “brutal ärlighet” gäller även i kökets mest stressade timmar.
